Les xifres del Kursaal de Manresa corresponents a l’any 2018 tornen a demostrar la bona salut de l’equipament. El nombre d’espectadors s’ha disparat fins a 83.581, la segona xifra més alta dels 11 anys d’història del Kursaal, amb una ocupació de rècord que arriba al 80,60%. L’any 2017 el nombre d’espectadors va ser de 80.254, per sobre dels 80.000 espectadors que assoleix els darrers 5 anys (81.161 el 2013, 84.694 el 2014, 80.457 el 2015 i 82.194 del 2016) i que consoliden aquesta forquilla de públic que oscil·la entre els 80.000 i els 85.000 espectadors.
En aquest any 2018 es van programar un total de 147 espectacles (el 2017 van ser 150 i el 2016 en van ser 141), i 191 funcions (207 el 2017 i 198 el 2016). Hi ha hagut menys espectacles i menys funcions, però unaocupaciómitjana més alta, que arriba al 80,60% (el 2017 va ser del 76,20% i el 2016 del 77,6%). L’ocupació del segon semestre va ser del 86%.
La gran diversitat de gèneres, la qualitat dels espectacles, la relació de proximitat amb el públic i l’aposta pel Servei Educatiu són algunes de les claus de la bona marxa de l’equipament, que s’ha fet un lloc entre els teatres de referència a nivell nacional.
Aquestes dades s’han fet públiques aquest migdia en roda de premsa amb la presència de la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Manresa, Anna Crespo, el gerent de Manresana d’Equipaments Escènics (MEES), Jordi Basomba, i el coordinador d’El Galliner, Joan Morros. Anna Crespo ha destacat novament “la bona marxa del Kursaal”, amb xifres de públic i ocupació molt remarcables. Per la seva banda, Jordi Basomba ha tornat a insistit a dir que ”la tendència en què ens hem instal·lat, més que les dades i xifres concretes. El fet és que programant de tot i en tots els espais segueix donant un bon rendiment”.
El teatre continua com a gènere amb més públic
El teatre segueix essent el gènere que sedueix més públic, el 47,2% dels espectadors, seguit de la música amb un 31,8% i, de més lluny, per la dansa i els musicals, amb un 7,7%.
Analitzant les xifres per gèneres, és remarcable el manteniment de la tendència dels darrers anys. Hi ha un augment del públic de la dansa, que en aquest cas s’explica per les propostes que es van oferir: per una banda ‘El amor brujo’ de la companyia de Víctor Ullate, dos espectacles del nou Festival Batecs, creat amb motiu de Manresa com a Capital de la Cultura Catalana; i les dues funcions del Manresa Balla, una producció de Kursaal-Galliner que oferia píndoles coreogràfiques a càrrec de les escoles, entitats i agrupacions que ballen a Manresa.
Pel que fa a l’ocupació per gèneres, cal destacar que teatre i teatre musical han fregat el 90%, una dada molt notable i que explica l’augment de públic d’aquest 2018. També la dansa i la música han assolit rècords d’ocupació, per sobre del 80%. Fins l’any 2017 l’ocupació més alta quedava a l’entorn del 75%.
Més de 50 funcions exhaurides el 2018
També relacionat amb l’alta ocupació dels espectacles, és destacable comentar que al llarg de l’any un total de 56 funcions van exhaurir entrades, gran part dels quals a la sala gran del Kursaal; i especialment en el segon semestre de l’any, amb un total de 39. En els darrers anys el nombre d’espectacles exhaurits ha estat d’una quinzena. Jordi Basomba ha destacat que “no és habitual exhaurir tantes funcions, i fer-ho amb espectacles de teatre com ‘AKA’, ‘Un tret al cap’ o ‘Les noies de Mossabank road’...”. En aquest sentit ha dit que “estem molt contents i agraïts als nostres espectadors. La gent està molt a prop del Kursaal i ho notem”.
La segmentació per cicles de diversos gèneres s’ha mantingut aquest 2018 amb el Gust de Jazz, ¾ de Música, el cicle d’Arrel i El Club de la Cançó. La segmentació per edats també ha conservat la fórmula, amb la programació per a públic familiar que organitza Imagina’t i els cicles Platea Jove i el cicle de Gent Gran.
El 2018 el Kursaal ha acollit diversos espectacles pel fet que Manresa ha estat Capital de la Cultura Catalana. Per una banda, dos espectacles del Festivalet de Circ que va organitzar La Crica i també un espectacle del Festival de Dansa Batecs, que va néixer amb motiu de la capitalitat. I per l’altra l’espectacle ‘Manresa Balla’, un muntatge de píndoles coreogràfiques a càrrec de les escoles, entitats i agrupacions que ballen a Manresa i que tindrà continuïtat.
A més a més, fora de la programació estable, el Kursaal també va acollir l’espectacle inaugural de la capitalitat, un muntatge a mida per a l’ocasió de Sergi Ots.
Novetats del 2018: l’èxit del Toc Obert i les funcions entre setmana a la sala petita, a les 20h
Durant la primera temporada del 2018 es va crear el Toc Obert, una abonament que per primer cop barrejava espectacles de diversos gèneres. Aquest abonament, que s’afegeix al Toc de Teatre, Toc de Sala Petita, Toc d’Òpera i Toc de Dansa ja existents, ha començat a fer-se un lloc important entre el públic del Kursaal. En aquest sentit, cal destacar que en tot l’any 2018 es van fer 165 Tocs Oberts però en aquesta primera temporada del 2019 ja se n’han fet, fins ara, 374. I el més important: no ha crescut en detriment a la resta d’abonaments.
A part de la posada en marxa del Toc Obert, en la segona temporada del 2018 els espectacles programats els dimecres i dijous a la sala petita es van avançar a les 8 del vespre, en comptes de fer-los a les 9. La voluntat de l’equipament és anar-se acostant als horaris europeus i el canvi ha tingut bona acceptació entre el públic.
Reconeixement a la Gala Catalunya Aixeca el Teló i projecció del documental ‘Kursaal, la força de la gent’ al ‘Sense ficció’ de TV3
El 2018 va ser també un any de reconeixements: el Kursaal va rebre el Premi Catalunya a la Millor Sala de Teatre Públic en la 1a edició dels premis que va organitzar ADETCA dins de la XVIIa Gala Catalunya Aixeca el Teló. El mateix vespre de la Gala, el 18 de setembre, el programa ‘Sense ficció’ de TV3 va projectar el documental ‘Kursaal, la força de la gent’, produït per Paral·lel40 per encàrrec del Kursaal amb motiu del desè aniversari de la reobertura del teatre, el 2017. Tots dos reconeixements van donar una projecció molt important al Kursaal.
Més de 155.000 persones han passat pels espais gestionats per MEES
La programació estable de teatre, música, dansa, òpera, circ... porta el gruix d’espectadors als equipaments que gestiona l’empresa Manresana d’Equipaments Escènics, però al llarg de l’any són moltes més les ocupacions dels espais a través de la fórmula del lloguer. Concretament, un total de 25.118 visitants han passat per la Plana de l'Om aquest 2018. I un total de 48.000 per la resta d'espais de MEES en actes fora de programació. Sumant espectadors i visitants de fora de la programació, a l’entorn de 155.000 persones han passat per les instal·lacions que gestiona MEES.
Servei Educatiu i Aula d’Arts Escèniques
El Servei Educatiu del Kursaal, pioner en projectes per a joves de secundària, amb el Fem Òpera (per a alumnes de 1r i 2n d’ESO) i el Fem Dansa (per alumnes de 3r i 4t d’ESO) va continuar la seva embranzida. Sumant aquests dos projectes i Cantània (cicle mitjà de Primària) i Rexics (infants de 2 anys), hi van participar 90 escoles, amb un total de 3.100 alumnes, i van veure els espectacles un total de 7.568 espectadors. Des d’aquest any l’empresa ICL Iberia és patrocinadora del Servei Educatiu del Kursaal.
D’altra banda, l’Aula d’Arts Escèniques del Kursaal (que inclou l’Aula de Teatre, i l’Aula de Circ que gestiona LaCrica) va tancar l’any amb una gairebé 450 alumnes i una trentena de cursos de formació en arts escèniques.
L’empenta del tram final del 2018 continua el 2019: una desena d’espectacles amb entrades exhaurides i 7 noves funcions programades
La programació del Kursaal 2019 està en marxa i de moment continua la tònica del final del 2018, amb un bon ritme de venda de les entrades i una alta ocupació. De moment, 3 dels 7 espectacles d’aquest any (Concert de Cap d’Any, ‘El meu primer Nadal al Kursaal’, ‘Bada botó’) han exhaurit entrades. Així com els que es faran les properes setmanes, com ara els concert d’Els Pets, Sau, Antonio Orozco; i les 5 sessions de ‘Hits’ d’El Tricicle i 2 de l’obra ‘Escape room’. A més a més, hi ha espectacles com ‘Maremar’ de Dagoll Dagom que també té ja les 3 sessions pràcticament exhaurides, així com la sessió d’‘Immortal’ de Bruno Oro.
En aquest sentit, i per l’alta demanda d’alguna espectacles, a principis de gener es van posar a la venda 7 noves funcions de la programació: 2 funcions d’’Escape Room’, 1 funció de ‘Bada botó’, 1 de ‘Maremar’, 1 de ‘Hits’ d’El tricicle, 1 d’El preu’, 1 de la comèdia ‘Pel davant i pel darrera’.
Joan Morros, coordinador d’El Galliner, ha destacat que “la varietat, programar per a tots els públics, és un dels criteris importants” per oferir aquesta programació que el setembre passat va ser reconeguda a la Gala Catalunya Aixeca el Teló. I ha agraït també la col·laboració d’entitats que donen suport a la programació, com és el cas d’Imagina’t, El Club de la Cançó, d’Arrel, La Crica, Gust de Jazz i el Conservatori de Música; a més a més de l’Associació Màgia central i Batecs.
Aquesta primera temporada del 2019 passaran per la programació del Kursaal una vuitantena d’espectacles molt variats, per a tots els públics. Destaquen Les Luthiers, la mítica companyia argentina que, amb una carrera de 50 anys excepcional, ha traspassat generacions amb el seu humor intel·ligent i creatiu. Els tindrem al Kursaal el dimarts, 12 de març. També acollirem l’espectacle de comiat del Tricicle, ‘Hits’, que ja té exhaurides les 5 funcions programades. I el musical de Dagoll Dagom ‘Maremar’ en 3 sessions que pràcticament ja no tenen entrades a la venda; com l’obra ‘Escape room’ de Joel Joan i Hèctor Claramunt i que ha estat l’obra revelació de la temporada a la cartellera barcelonina.
Entre molts d’altres, hi haurà també artistes com Els Pets, Sau, Carles Cases, Quico El Célio, Antonio Orozco, Rosana, Mayte Martín... grups, formacions i companyies de casa com Alba Careta, la Laia Boixadors, Damià Olivella,i espectacles musicals com ‘El Mag d’Oz d’MTM, ‘Títol de l’obra’ de la Cia Artdevellut... Pel que fa a teatre, acollirà títols com ‘La importància de ser Frank’ (amb Miki Esparbé, David Verdaguer, Laura Conejero...), ‘La disputa’ (amb Josep M. Flotats i Pere Ponce), ‘El preu’ amb Pere Arquillué, Ramon Madaula, ‘The primitals’ (Yllana), ‘El Chico de la última fila’ (amb Sergi López)... A més d’espectacles de dansa (com ‘No sin mis huesos’ d’Iron Sculls, dintre de la 2a edició del festival Batecs), de circ, òpera, màgia; i les programacions dels cicle d’Arrel, El Club de la Cançó, Platea Jove, Gent Gran, ¾ de Música, Gust de Jazz.
Pel que fa al Servei Educatiu estrena enguany del 27 al 31 de maig el nou projecte Cantaxics a les Escoles per a cicle inicial de Primària, dins del qual interpretaran la cantata ‘Boix el Bruixot i la Ciutat Meravella’, amb lletra de Manel Justícia i música de Jordi González. Del 9 al 13 d’abril el Kursaal acollirà el Fem Òpera amb la representació d’una versió de ‘Brundibar’; el 17 i 18 de maig serà el torn del projecte Tots Dansen, enguany dirigit per Inés Pozo; del 20 al 24 de maig, 7 funcions de Cantània, amb la cantata ‘A de Brossa’. I finalment el projecte Rexics, del qual es faran 2 funcions el 2 de juny de l’espectacle ‘Buffa!’, una producció pròpia del Servei Educatiu del Kursaal.
Venda d’entrades per internet i taquilles, i atenció telefònica al matí
Per oferir un millor servei als espectadors, a part de l’horari habitual, de 18h a 21h de dimarts a diumenge, a partir d’aquest mes de gener el Kursaal obre les taquilles i servei d’atenció a l’espectador també d’11h a 13h, de dimarts a divendres, a més a més dels dissabtes, que ja estaven obertes.
Si bé és cert que la tendència a l’alça és comprar les entrades per internet (aquest 2018, per exemple, les entrades venudes per aquest sistema ja han arribat al 56%) el Kursaal aposta per l’atenció personalitzada, sobretot per atendre persones de més edat.