EL PEYU, JAIR DOMÍNGUEZ I NEUS ROSSEL EN DIRECTE AL KURSAAL EN UNA EDICIÓ D'EL BÚNQUER CONFIDENCIAL
El Peyu, Jair Domínguez i Neus Rossell pujaran dalt de l'escenari del Kursaalper relatar-nos la vida de Montserrat Caballé.
Inventors fracassats, assassins psicòpates, dictadors caníbals, artistes borratxos... de tot, pel búnquer hi ha passat de tot. Els membres d'El Búnquer han tocat les biografies més pintoresques que us podeu arribar a imaginar.
Però el cert és que hi ha un petit grup de personatges històrics que són tan delicats que només es poden explicar de forma ‘CONFIDENCIAL’. Són 10 biografies quirúrgicament escollides que només es poden narrar en la clandestinitat i intimitat d’un teatre, sense càmeres ni micròfons que ho enregistrin perquè no quedi constància enlloc de les bestieses que s’han dit.
Les veritats que us portaran, us faran perdre la mirada pura i brillant, si és que encara la conservàveu.
Direcció: Chie Hayakawa
Guió: Chie Hayakawa i Jason Gray
Intèrprets: Chieko Baisho, Hayato Isomura, Stefanie Arianne
Durada: 105 min Format: Digital
Nacionalitat: Japó, França i Filipines / 2022
Al Japó, en un futur proper, l’envelliment de la població s'accelera. El govern estima que, a partir d'una certa edat, la gent gran es converteix en una càrrega inútil per a la societat i implementa el Pla 75. Aquest programa proposa a la gent gran un acompanyament logístic i financer per acabar amb la seva vida.
4 nominacions als Premis del Cinema Asiàtic: millor direcció novella, actriu (Chieko Baisho), actriu secundària (Yumi Kawai) i fotografia
2 nominacions als Premis de l'Acadèmia Japonesa: millor guió i actriu (Chieko Baisho)
Organitza: Cineclub
EL PEYU, JAIR DOMÍNGUEZ I NEUS ROSSEL EN DIRECTE AL KURSAAL EN UNA EDICIÓ D'EL BÚNQUER CONFIDENCIAL
El Peyu, Jair Domínguez i Neus Rossell pujaran dalt de l'escenari del Kursaalper relatar-nos la vida de Montserrat Caballé.
Inventors fracassats, assassins psicòpates, dictadors caníbals, artistes borratxos... de tot, pel búnquer hi ha passat de tot. Els membres d'El Búnquer han tocat les biografies més pintoresques que us podeu arribar a imaginar.
Però el cert és que hi ha un petit grup de personatges històrics que són tan delicats que només es poden explicar de forma ‘CONFIDENCIAL’. Són 10 biografies quirúrgicament escollides que només es poden narrar en la clandestinitat i intimitat d’un teatre, sense càmeres ni micròfons que ho enregistrin perquè no quedi constància enlloc de les bestieses que s’han dit.
Les veritats que us portaran, us faran perdre la mirada pura i brillant, si és que encara la conservàveu.
LA VERSIÓ FAMILIAR D’EL PONY PISADOR ARRIBA A LA FIRA AMB TOTA LA SEVA ESSÈNCIA CELTA I FOLK
El Pony Menut es la versió familiar del grup musical El Pony Pisador, nascuda per donar resposta a la demanda popular: cançons com ‘Tot és part de ser un pirata’ o ‘La confraria del menhir’ han calat entre la canalla i als seus concerts cada cop hi va més públic infantil. Malauradament, els horaris d’actuació sovint dificulten que aquest públic gaudeixi de la música d’El Pony Pisador, i així és com neix El Pony Menut: un concert enfocat als més petits de la família.
Això sí, tot i adaptar el repertori als gustos del públic familiar, El Pony Menut no ha perdut cap dels trets distintius que caracteritza la formació original: música celta i folk tradicional, amb una bona dosi d’humor absurd, interpretació i harmonia vocal de qualitat, participació, sentit de l’humor i divulgació d’instruments i sonoritats d’arreu del món.
MÚSICA EXPERIMENTAL AMB INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICAL INSPIRADA EN LA MÚSICA TRADICIONAL
Núria Andorrà s’inspira en el paisatge i la gent de la Vall del riu Corb, en el canvi climàtic que està modificant el paisatge, en les dificultats dels pagesos per treballar la terra i en la cultura d’arrel que s’ha transmès boca orella, com les cançons de pandero quadrat.
En escena, dues ballarines, dues músiques i el vídeo amb projeccions realitzades durant mesos, amb el paisatge i les persones com a protagonistes, i amb la presència de la intel·ligència artificial, amb sensors de moviment que interactuaran entre les dues disciplines.
Andorrà parteix de la música contemporània, electrònica i experimental, i s’inspira en les cançons que cantaven les dones de la zona, acompanyades de pandero quadrat, amb temàtica lliure. Una estructura fixada en què la improvisació lliure està present per mantenir l’obra viva i les intèrprets reaccionant a temps real.
Coproducció de Fira Mediterrània de Manresa i La Marfà - Centre de Creació
Musical de Girona, amb la col·laboració de l’Auditori de Lleida
UN RECORREGUT PER CERIMONIALS DE POSSESSIÓ COL·LECTIVA COM LA TARANTEL·LA
‘Evoé’ era el crit de les Bacants dionisíaques quan s’endinsaven en la natura per fusionar-se amb el món salvatge, un culte en què s’emmirallen rituals de catarsi col·lectiva per tota Europa, com el de la tarantel·la, un ritme del sud d’Itàlia nascut per exorcitzar la picada de la taràntula.
El músic i coproductor Raül Refree, a l’avantguarda en la recuperació de les músiques d’arrel, i Maria Mazzotta, una de les veus més imprescindibles de la música tradicional italiana, uneixen talent en el concert inaugural de Fira Mediterrània per fer un recorregut per aquests cerimonials de possessió col·lectiva.
Per recrear en clau del nostre temps el “tarantisme”, comptaran amb la dramatúrgia de Jordi Oriol i les veus femenines del Cor Plèiade.
Coproducció de Fira Mediterrània de Manresa, Grec Festival de Barcelona i Festival Clàssics, amb el suport de Fabra i Coats, Fàbrica de Creació de Barcelona, l’Institut Ramon Llull i Puglia Sounds.
UNA PROPOSTA QUE FA UN VIATGE DES DE LA DANSA D’ARREL FINS A LLENGUATGES CONTEMPORANIS
‘Rel i Grapa’ és una investigació entre tradició i contemporaneïtat, iniciada pel ballarí Víctor Pérez Armero i cocreada amb el músic Raúl Pérez Armero. Una peça en què la transformació és constant i en la qual observem l’esdevenir i desfer fluït d’un cos i els seus paisatges interns. Un flux que posa en evidència que tenim i passem per diferents identitats, i que som multituds en un sol cos.
La música és el detonant que encén el cos acompanyant-lo a qüestionar totes les seves expressions i experiències; des de la dansa d’arrel tradicional fins a llenguatges contemporanis, passant per la identitat queer i la sensualitat humana.
Un homenatge a les memòries i els instants passats. Una invitació a la vulnerabilitat i a deixar-se commoure. Una celebració d’aquest moment precís, on hi som juntes.
Coproducció Fira Mediterrània, Dansàneu. Festival de Cultures del Pirineu amb
el suport del Pla d’impuls a la dansa d’arrel. Menció especial Premi Delfí Colomé
Entrades a la venda a partir del 17 de juny
LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICAL ARRIBA A LA CREACIÓ MUSICAL EN AQUEST NOU PROJECTE DE L’OMAC
L’Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya (OMAC), formació nascuda fa dos anys sota l’empara de l’Obrador d’Arrel de Fira Mediterrània i integrada per 34 joves intèrprets dels Països Catalans, presenta el projecte ‘Crui’. Una proposta que explora la riquesa antropològica, ecològica i artística de la transhumància dels Pirineus a partir de les cançons que descriuen les llargues rutes geogràfiques i en faciliten la memorització, i d’altres formes musicals, com el cant redoblat.
L’OMAC tractarà aquest material tradicional des d’una vessant contemporània gràcies a l’obra musical del compositor Dani López, els textos de Clara Fiol, la dramatúrgia i posada en escena de Martí Torras Mayneris, el disseny de llum sincronitzat i, sobretot, entre altres innovacions tecnològiques, amb la videocreació digital generada mitjançant intel·ligència artificial.
Coproducció de Fira Mediterrània de Manresa, La Marfà – Centre de Creació
Musical de Girona i l’Ajuntament d’Olot.
L'ASTURIÀ RODRIGO CUEVAS TORNA A MANRESA PER PRESENTAR 'LA ROMERÍA'
Rodrigo Cuevas presenta nou àlbum i nou espectacle, La Romería. L’asturià torna a Manresa després de rebre els elogis unànimes pel seu anterior disc, produït per Refree, Manual de Cortejo, i de girar per tot el món amb l’espectacle Trópico de Covadonga.
En aquesta ocasió, Cuevas ha produït el nou disc amb el porto-riqueny Eduardo Cabra. El resultat d’aquest xoc interestel·lar és un treball lluminós, càlid i honest. L’espectacle que ha nascut a l’empara dels temes nous trenca amb la imatgeria precedent, però continua sent un show extravertit, calent, ambiciós, alegre i molt ballable.
Tot plegat, molt lligat al concepte de “romeria”, un espai propici a la celebració i a la comunió i per sentir-se lliure de prejudicis. En definitiva, la proposta d’aquest artista total és una experiència cultural i sensorial única, amb denominació d’origen.
EL KURSAAL ACOLLIRÀ L’ESTRENA DEL NOU MUNTATGE DE L’ESBART DE RUBÍ, L’ANY DEL SEU CENTENARI
L’Esbart de Rubí celebra el seu centenari amb l’estrena d’un nou espectacle de gran format a la Fira Mediterrània.
‘Nemini Parco’ parla de la mort, i també de l’amor, i ho fa estirant el fil d’un dels mites més coneguts i més representats, el d’Orfeu i Eurídice. Tal com diu el nom de l’espectacle, ningú s’escapa de la mort, forma part de la nostra cultura i, algunes de les danses tradicionals més representatives del nostre patrimoni la prenen com a eix principal o com a contraposició per exaltar la vida: ‘La dansa de la mort de Verges’, ‘El Mortitxol’, ‘La Moixiganga’, ‘El Carnestoltes’, ‘Les Caramelles’...
El Kursaal acollirà l’estrena d’un espectacle de creació que parteix del patrimoni immaterial i la tradició però des d’una vessant innovadora, multidisciplinària i amb un important pes dramàtic.
Representació teatral. Mostra de grups de teatre amateurs de Manresa
Hi participen:
- Som Actius - Av. Sagrada Família
- Associació Teatral el teló
- Grup de teatre Escodines
- Grup Escènic Nostra Llar del Poble Nou
Organitza: Federació d'Associacions de Veïns de Manresa - Ajuntament de Manresa
DAGOLL DAGOM FA PARADA AL KURSAAL EN LA GIRA DE COMIAT DE LA COMPANYIA
Dagoll Dagom presentarà al Kursaal el que serà l’últim espectacle de creació de la seva trajectòria. Després d’haver treballat amb textos d’Àngel Guimerà, Mercè Rodoreda o Pere Calders, entre d’altres, la companyia torna a portar un clàssic de la literatura catalana a la contemporaneïtat a través de la dansa, la música i el teatre.
‘L’alegria que passa’ de Santiago Rusiñol es va estrenar al Teatre Romea l’any 1898, i va esdevenir un referent per a moltes companyies del territori, esdevenint un dels espectacles més representats de l’època. La història transcorre en un poble gris, monòton i industrial que veu trencada la seva rutina amb l’arribada d’un gran espectacle musical.
DAGOLL DAGOM FA PARADA AL KURSAAL EN LA GIRA DE COMIAT DE LA COMPANYIA
Dagoll Dagom presentarà al Kursaal el que serà l’últim espectacle de creació de la seva trajectòria. Després d’haver treballat amb textos d’Àngel Guimerà, Mercè Rodoreda o Pere Calders, entre d’altres, la companyia torna a portar un clàssic de la literatura catalana a la contemporaneïtat a través de la dansa, la música i el teatre.
‘L’alegria que passa’ de Santiago Rusiñol es va estrenar al Teatre Romea l’any 1898, i va esdevenir un referent per a moltes companyies del territori, esdevenint un dels espectacles més representats de l’època. La història transcorre en un poble gris, monòton i industrial que veu trencada la seva rutina amb l’arribada d’un gran espectacle musical.
DAGOLL DAGOM FA PARADA AL KURSAAL EN LA GIRA DE COMIAT DE LA COMPANYIA
Dagoll Dagom presentarà al Kursaal el que serà l’últim espectacle de creació de la seva trajectòria. Després d’haver treballat amb textos d’Àngel Guimerà, Mercè Rodoreda o Pere Calders, entre d’altres, la companyia torna a portar un clàssic de la literatura catalana a la contemporaneïtat a través de la dansa, la música i el teatre.
‘L’alegria que passa’ de Santiago Rusiñol es va estrenar al Teatre Romea l’any 1898, i va esdevenir un referent per a moltes companyies del territori, esdevenint un dels espectacles més representats de l’època. La història transcorre en un poble gris, monòton i industrial que veu trencada la seva rutina amb l’arribada d’un gran espectacle musical.
UN CONCERT DE BANDES SONORES AMB EL PIANISTA SALLENTÍ CARLES CASES
En col·laboració amb el Clam, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, Carles Cases estrena nou espectacle i disc, ‘París- Casablanca-New York’, amb temes de bandes sonores pròpies, que recorrerà músiques de diferents èpoques, estils i parts del món.
Un tour musical que inclourà jazz, bolero, música romàntica o sons africans, interpretat per una formació acústica.
Una síntesi del viatge pel món que Carles Cases ha fet al llarg de la seva dilatada carrera professional, mereixedora del Premi d’Honor del Clam d’enguany, i a través de les seves pel·lícules. Músiques inspirades en una sèrie de països on el músic sallentí ha estat i treballat, més enllà del seu territori, com ara França, Mauritània, Argentina, Mèxic, Estats Units o Cuba.
Entrades a la venda a partir del 17 de juny
Acte d'entrega dels Premis Regió7.
Organitza: Regió7
Les invitacions es podran reservar a partir del dilluns 25 de setembre.
Per talent, carisma i presència, David Carabén és una de les figures claus de l’escena musical del país. Guitarra, veu i principal compositor de Mishima, ha escrit un grapat de cançons que, contextualitzades i comentades per ell mateix al llibre La forma d’un sentit (Empúries, 2015), han rebut el caire literari que indubtablement mereixen.
En aquest recitat en David ens regala un repàs en forma íntima per cançons que habitualment no formen part del seu repertori de directes, poemes musicats per a l’ocasió i adaptacions al català d’alguns dels seus referents. Una extraordinària oportunitat per (re)descobrir qui millor ha cantat, des de la música pop, a l’amor, la bellesa i la nit.
Organització: Tocats de Lletra
Aforament limitat
UN CONCERT INTIMISTA DE LA CORISTA I CANTAUTORA ESMERALDA GRAO
Esmeralda Grao és una vella amiga d’El Club de la Cançó on ja ha actuat dues vegades. La tercera l’havíem anunciat per al 2020 però la pandèmia ho va impedir i ara recuperem aquell concert pendent.
La potència de la seva veu destaca amb força quan acompanya alguna figura més popular que ella en un gran escenari, però el seu encant només es pot apreciar de debò en les distàncies curtes.
Com a corista, Esmeralda Grao ha unit la seva veu a cantants de renom, com ara Joan Manuel Serrat, Sergio Dalma, Malú, David Bisbal o Pastora Soler. Com a cantautora, té sis discos publicats, un d’ells, ‘Su pueblo y el mío’, dedicat a la poesia de Miguel Hernández. Aquest mateix any traurà el seu setè treball, ‘Jaque Mate’, un disc que podrem tenir a les mans, segur, quan vingui al Kursaal.
ATALAYA TEATRO TORNA AL KURSAAL AMB UNA VERSIÓ CATÀRTICA DEL CLÀSSIC D’EURÍPIDES
La companyia Atalaya, que fa 25 anys que adapta grans textos del teatre clàssic universal, torna al Kursaal amb Elektra.25. La companyia vol commemorar 25 anys de la mort de la referència teatral més trencadora, Heiner Müller, i els 25 segles del naixement d’un dels tres pares de la tragèdia grega, Eurípides.
Elektra té una forta càrrega emocional pel seu leitmotiv essencial: la venjança. Però no es tracta d’explicar la història d’Elektra o que l’espectador s’identifiqui amb un personatge, sinó de provocar la catarsi que promogui sensacions que no es poden experimentar enlloc més. El cor és qui marca el ritme i el to emocional de l’obra.
Els càntics ètnics i les coreografies adquireixen un poder que està per sobre dels mateixos personatges. La interpretació coral és característica en el llenguatge d’Atalaya, tal com vam veure al Kursaal amb el ‘Rey Lear’, el març del 2021.