Prèviament a la representació s’ha fet un treball de mediació amb dos col·lectius de Manresa i, a més a més, com a postfunció, hi haurà també espais per generar diàleg amb el públic a través d’un dispositiu que es muntarà a la plaça Fius i Palà
L’espectacle es podrà veure aquest dissabte al teatre Conservatori dins de la programació per a públic familiar d’Imagina’t
El teatre Conservatori acollirà aquest dissabte, 11 d’abril a les 17:30h la representació de ‘Fantasmes de guerra’ de la companyia La Baldufa, un espectacle al voltant de la qual es fa un pas més enllà de l’exhibició escènica per obrir-se a un procés de mediació cultural, impulsat a través de la Xarxa Transversal. Es tracta d’una prova pilot per explorar noves formes de relació entre creació, programació i ciutadania, posant les arts escèniques en diàleg amb el territori.
El projecte que es presentarà s’ha elaborat conjuntament entre deu teatres de la Xarxa Transversal i la companyia La Baldufa. En aquest marc, el Teatre Kursaal i l’Arada Creativitat Social han treballat plegats per adaptar aquesta proposta a Manresa, incorporant-hi una mirada de mediació cultural arrelada al context local i al seu teixit social i educatiu.
Aquest projecte neix d’una doble voluntat. D’una banda, la Xarxa Transversal impulsa un pas endavant en el model de relació entre teatres, companyies i públics, situant la mediació com a eina estructural. De l’altra, La Baldufa obre el seu procés creatiu amb la voluntat d’establir vincles més directes entre qui crea, qui programa i qui viu les obres.
El que s’ha plantejat és aprofundir en una manera d’entendre el teatre que no es limita a la programació, sinó que incorpora processos compartits amb la ciutadania. En aquest sentit, el Kursaal ja desenvolupa diferents línies de treball educatiu i activitats vinculades a la programació, i aquest projecte permet explorar, conjuntament, noves formes de relació més participatives i connectades amb la realitat social.
Treball de mediació previ amb dos col·lectius de Manresa
El projecte treballa principalment amb dos col·lectius. D’una banda, amb joves del Casal de Joves La Kampana i del programa Via Fora de Creu Roja, amb edats entre 12 i 16 anys i amb una gran diversitat cultural. Amb ells es desenvolupa un procés creatiu que parteix de la seva pròpia experiència vital, treballant temes com el conflicte, la identitat o els moments de canvi. A través de dinàmiques d’expressió artística, es genera un espai de reflexió i intercanvi que posteriorment es connecta amb els continguts de l’obra, a la qual assistiran.
D’altra banda, el projecte implica l’alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Animació Sociocultural de l’Institut Guillem Catà. Amb ells es treballa, per una banda, la reflexió sobre la mediació cultural i el paper de les arts com a eina de transformació social; i per l’altra, la seva participació activa en la dinamització d’uns dispositius escènics a l’espai públic.
Generar espais de diàleg amb el públic després de la funció
Aquest dispositiu —format per un arbre i titelles creats per la companyia en col·laboració amb els teatres— s’activarà a la plaça Fius i Palà després de la funció de dissabte, i serà dinamitzat conjuntament per l’Arada i l’alumnat del cicle d’ASCT. L’objectiu és generar espais de diàleg amb el públic i amb les persones que habiten la ciutat, ampliant l’experiència teatral més enllà de la sala.
Aquest element és clau perquè trenca amb la idea de l’espectador passiu i reforça el potencial de les arts escèniques per generar reflexió, trobada i conversa col·lectiva, també amb aquells públics que habitualment no accedeixen al teatre.
L’obra es representarà l’11 d’abril; les sessions de treball amb l’Institut Guillem Catà seran el 8 d’abril, i amb els joves el 9 d’abril.
Un espectacle que aborda qüestions contemporànies
Fantasmes de Guerra és una obra de teatre de la companyia La Baldufa que, tot i situar-se en el context de la Guerra Civil, aborda qüestions plenament contemporànies: com parlem dels conflictes que ens travessen, quins temes ens costa posar en paraules o quins “assumptes pendents” —personals i col·lectius— arrosseguem al llarg del temps.
L’obra posa sobre la taula preguntes molt universals: com es construeix el perdó, com es resolen els conflictes —des d’una discussió quotidiana fins a ferides històriques— o què passa amb allò que no es diu. Aquests “fantasmes”, que poden ser tant memòria històrica com experiències personals no resoltes, connecten generacions molt diverses: joves, persones adultes i gent gran.
Les entrades per veure ‘Fantasmes de guerra’ de la companyia La Baldufa es poden comprar a la web del Kursaal www.kursaal.cat o a les taquilles del teatre de dilluns a dissabte de 10h a 13h i de dimarts a dissabte, de 18h a 20h. Tenen un preu de 10€, i de 8€ si es disposa del Carnet imagina’t.
Aposta per la mediació cultural
Aquest projecte a l’entorn de l’obra ‘Fantasmes de guerra’ no només proposa una manera diferent de viure el teatre, sinó que també obre camins per reforçar el seu paper com a espai de relació, de pensament crític i de construcció de comunitat a través de la cultura.
En aquest sentit, des del teatre Kursaal hi ha la voluntat de potenciar iniciatives de mediació cultural per aplicar-les en alguns espectacles de la programació de cada temporada. A més a més de posar en valor algunes activitats que ja es porten a terme, i posar-hi una mirada en clau de mediació.